Begin deze eeuw werd het silhouet van de binnenstad van Vlissingen nog gedomineerd door kranen en scheep boegen die boven de binnenstad uit torenden. Ze werden sinds 1875 gebouwd op scheepswerf Koninklijke Maatschappij De Schelde. In de loop der tijd won de scheepswerf terrein, ten koste van de oude vestingstad en de vestingwerken. De gemeente kocht het werfterrein van ca. 32 hectare terug om er weer een stadsdeel van te maken. Na aankoop werd de meeste bebouwing gesloopt, de kades met de kraanbanen, spoorrails, bolders, Scheldekraan en vier markante gebouwen bleven behouden. Door de crisis bleef het terrein grotendeels braak liggen en stagneerde de gebiedsontwikkeling.
Eind 2016 zijn als drager van deze nieuwe aanpak een ontwikkelingsvisie en beeldkwaliteitplan vastgesteld. Vanuit deze integrale visie en samenwerking heeft buro MA.AN vervolgens het stedenbouwkundig plan, de inrichtingsplannen voor de openbare ruimte en de twee parken uitgewerkt. De Dokbrug, waterkering, stadshaven en informatiepanelen zijn eveneens door buro MA.AN ontworpen en gerealiseerd. Het continueren van kennis en het samen met de gemeente bouwen aan de stad en investeren in de openbare ruimte als drager en casco voor de herontwikkeling zijn bepalend geweest voor het succes van het Scheldekwartier. Het resultaat is een verblijfsgebied met knipoog naar het verleden, dat onderdeel is geworden van het stedelijk weefsel. Het draagt bij aan de aantrekkelijkheid van de (binnen)stad, biedt ruimte voor evenementen en zorgt voor een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor woningbouw en andere functies.